Dr House, a w tle 3 dyrektorów w 9 osobowej firmie…

Dr House to serial. W USA kultowy, u nas powoli też (oczywiście, nie przebije zapewne takich „hitów” jak „M jak Miłość”, czy „Klan”, ale kieruje się do innej publiczności).

Jest nadawany w 2 telewizjach – TVP2AXN (co ciekawe, to Dwójka ubiegła AXN, pokazując większość odcinków trochę lub znacznie wcześniej; TVP2 całą pierwszą serię pokazywała co tydzień, zaczynając od 6 września 2007, podczas gdy AXN rozpoczął jej nadawanie dopiero 3 grudnia, ale pokazując odcinki codziennie nadrobił spóźnienie i ostatnie 5 odcinków pokazał jako pierwszy. Drugą serię AXN rozpoczął z blisko 2-miesięcznym opóźnieniem, ale pokazuje 3 odcinki tygodniowo, a Dwójka ponownie 1, dodatkowo Dwójka ma przerwy sportowe, więc tym razem AXN wychodzi na prowadzenie znacznie szybciej)…

Jeśli zakręciłam za bardzo w powyższym opisie, to zerknijcie na tabelę na Wikipedii – przedstawia to czytelniej 🙂

Pominę, że zaskakujące jest to, że płatna telewizja, należąca do koncernu HBO dała się wyprzedzić publicznej, znacznie biedniejszej, Dwójce, w pokazaniu tego serialu (tym bardziej, że nie była to walka o świeże odcinki – w USA leci obecnie 4, a nie 2, jak u nas, sezon tego serialu). To nie pierwsza tego typu wpadka AXN – wcześniej w pokazywaniu nowszych (bo nie nowych) sezonów Amazing Race ubiegła go… Tele5.

Znacznie bardziej zaskakujące jest to, że HBO zdecydowało się… wynająć specjalnie do obsługi tego serialu odrębną agencję marketingową (adv.pl). Do obsługi świetnego bez wątpienia (i bardzo kiepsko początkowo zareklamowanego na AXN, poprzez nieciekawy wybór scenek i równie nieciekawy montaż reklamówki, w której wyglądał raczej na kiepski sitcom niż na dramat medyczny), ale już bardzo dobrze znanego w naszym kraju serialu, choć równie dobrych seriali ma w ofercie znacznie więcej, a dodatkowo nowe sezony ma na wyłączność (wszystkie CSI, czy Lost).

Po co wynajmować agencję do działań buzz-marketingowych i społecznościowych, skoro te działania już dawno zrobili sami internauci? Na forach od dawna są wątki o Housie, nawet na „babskim” forum, jedna z moderatorek ma jego zdjęcie w awatarze lub podpisie (zależnie od dnia 😉 ). Na wielu forach i na blogach można znaleźć zachwyty na serialem, opisy odcinków, ciekawostki, cytaty. Po co płacić za coś, co już mamy? Jedyne co mi przychodzi do głowy, to to, że HBO nie wie, że to ma, a agencja Adv.pl była bardzo sprytna przekonując ją do zapłacenia za coś, co już jest (tu, przykładowo jest całe forum poświęcone temu serialowi – zerknijcie sami na liczbę postów…, dodatkowo można przejrzeć trochę wątków na onecie, wp, plotku…), co funkcjonuje i czego nawet specjalnie nie będzie trzeba podtrzymywać.

Ktoś powie – biznes. Jeśli A chce za coś zapłacić, to czemu B nie ma za to wziąć pieniędzy. Racja. I od dawna wiadomo, że biznes, a etyka, to dwie różne rzeczy, a etyczny biznes dla wielu brzmi jak oksymoron. Dlatego nie ganię Adv, ja się tylko dziwię HBO…

A na koniec – tych tytułowych 3 dyrektorów w 9-osobowej firmie. I ponoć w polskim PR to norma…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *